torsdag 15 april 2010

Planeringen och förberedelser

Jag bestämde mig i höstas för att genomföra detta äventyr. Min egna erfarenhet från turskidåkning och vinterfriluftsliv var ganska begränsad då. Jag fick en hel del bra tips från kompisar med stor vintervana, läste andras bloggar och så lånade jag några böcker på biblioteket för att få mer kunskap. Jag hade iaf en trygghet i att ha varit ute på långturer sommartid tidigare. Mycket ny utrustning har jag varit tvungen att skaffa och prova innan avfärd. Kartor införskaffades och preliminär rutt inritades med datum var tredje dag för att veta att jag höll tidschemat på max 60 dagar. Mat packades i lådor för att skickas med bussgods till mina tre depåer som var Valsjöbyn, Ammarnäs och Abisko. Fysiskt förberedde jag mig genom att under hösten åkta rullskidor och under vintern gått med stavar och släpat bildäck samt såklart skidåkning när snön väl kom. Med Stockholms kallaste januari månad på 180 år så var man ju tvungen att få några fina skridskodagar också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar