torsdag 22 april 2010

Dag 41 - 50 326 km tot: 1307 km

Sitojaure - Treriksröset

Framme vid Treriksröset efter 50 dagars skidande.
Resans mål är nu nära, tillbringade sista natten i Pältsastugan.
Häftigt landskap mellan Torneträsk och Pältsastugan.
Lite folk träffade jag iaf norr om Torneträsk men mest skotrar.
Frostig morgon
Bitvis var det riktigt lite snö.
Ett delmål Kungsledens slut/början i Abisko.
När det var varmt bytte jag strumpor flera gånger om dagen för att hålla fötterna torra.
Utsikten från Kungsledens högsta punkt Tjäktjapasset.
Renar mellan Sälka och Singistugorna.
Många dagar i bara underställströja på slutet.
Ibland är det lättare att gå uppför backarna, här efter branten upp från Teusajaurestugorna.
Kvällsnöje
Allt blir så mycket roligare i solsken när man kan se alla vackra berg runtomkring.
På väg mot Stora Sjöfallet.
Tänk va mycket som får plats i en liten pulka.
Pulkarace vid Saltoluokta fjällstation, gick inge bra för mig kanske skulle provat med turpulkan istället.
Efter flera molniga dagar började det klarna när jag närmade mig Saltoluokta.

1 kommentar: